JE KRACHT HERVINDEN

Lotte* heeft een winkel die ze runt onder de eigen familienaam. Het plan is om over twee jaar franchisenemer te worden bij een gerenommeerde supermarktorganisatie.

Ze hoeft dan niet meer zelf in te kopen, kan profiteren van de marketingactiviteiten van die organisatie, gebruik maken van de expertise die daar aanwezig is en ook investeringsruimte creëren door het vertrouwen dat een grote organisatie heeft bij de banken. De koers is duidelijk; aansluiten bij de organisatie, grondig verbouwen, uitbreiden en moderniseren en daarna op zoek naar een tweede vestigingspunt onder dezelfde formulevlag. 

Dan ontstaat er opeens een totaal andere situatie in het directe marktgebied van Lotte. Een concurrent gaat zich vestigen in een nieuw te bouwen winkelgebied op nog geen kilometer afstand van de winkel van Lotte. Lotte bundelt haar krachten met die van andere ondernemers in de buurt, de bakker, de slager en de kaaswinkel en gooit alles in de strijd om de gemeente te weerhouden van het verlenen van de benodigde vergunningen. Ze knokt voor wat het waard is, vertraagt de komst van de concurrent daarmee maar helaas het mag allemaal niet baten, de winkel gaat er komen. Lotte is boos, gefrustreerd en verdrietig; hoe kon de gemeente dit nou toestaan? Ze gaat op zoek naar de verantwoordelijke ambtenaar en de wethouder. Ze vraagt gesprekken aan en praat erover in de winkeliersvereniging. Iedereen vindt het vervelend maar het feit is dat de vergunning onomkeerbaar is verleend. Lotte roept de hulp van vuurvoorondernemers in en vraagt zich af of ze moet doorgaan met de exploitatie van deze winkel die tot nu toe altijd rendabel is gebleken. 

We brengen samen met Lotte de verschillende mogelijke scenario’s in kaart en besluiten dat doorgaan zeker verantwoord is maar dat het aansluiten bij de gerenommeerde supermarktorganisatie haar uniciteit in het marktgebied teniet zou doen. Hierdoor wordt een keiharde concurrentiestrijd met de nieuwkomer onvermijdelijk. Lotte moet van koers veranderen. Op het moment dat de acceptatie van dat inzicht heeft plaatsgevonden zien we bijna op slag de onderneemster in Lotte weer terug.

Lotte maakt een commercieel plan waar je U tegen zegt. Met behulp van klanten brengt ze haar onderscheidend vermogen en haar succesbepalende factoren scherp in beeld. Ze maakt een plan om die elementen groter te maken. Ze gaat op zoek naar uitbreiding van het assortiment met biologische, lokale en bijzondere producten. Ze organiseert avonden met de medewerkers waarin ze haar plannen ontvouwt, die verder uitbreidt met de input van de medewerkers. Ze neemt een marketingbureau in de hand dat haar helpt bij de communicatie van het onderscheidend vermogen in het marktgebied. Ze is super scherp en focust op haar kracht. De winkel staat er voortdurend onberispelijk bij en klanten roemen de kwaliteit van de producten. Dit is geen supermarkt meer; de nieuwe winkel van Lotte is uitgegroeid tot een bijzondere levensmiddelenspeciaalzaak die bekendheid geniet in de wijde omgeving. De concurrent zit er inmiddels een jaar en de omzet van Lotte is alleen maar gestegen. 

*Vanwege de privacy van de betrokkene is de naam Lotte gefingeerd.

© 2020 by vuurvoorondernemers.
 

Algemene Voorwaarden
Privacy Statement

KvK 76 13 19 98

BTW-id NL 86 05 18 48 6 B01

Proudly created by Sanne Franssen